Close Cookie Popup
Cookievoorkeuren
Door op ‘Alles accepteren’ te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen, zoals beschreven in ons cookiebeleid.
Noodzakelijk (altijd actief)
Cookies die nodig zijn om de basisfunctionaliteit van de website mogelijk te maken.
Cookies die worden gebruikt om te begrijpen hoe de website presteert, en of er mogelijk technische problemen zijn.
Cookies die worden gebruikt om advertenties weer te geven die relevant zijn voor uw interesses.
Cookies waarmee de website keuzes die u maakt kan onthouden (zoals uw gebruikersnaam, taal of de regio waarin u zich bevindt).

Onze musici

Ad Mosam Barok

Het ensemble van Ad Mosam vormt een hechte kern van vaste musici, die wordt aangevuld met professionele en gespecialiseerde ensemblezangers, solisten en instrumentalisten. Samen zorgen zij voor een veelzijdige bezetting waarmee Ad Mosam barokmuziek tot leven brengt.

Huub Ehlen

Huub Ehlen verenigt zijn muzikale gedrevenheid met een grote belangstelling voor de menselijke stem. Mede op grond van zijn ervaring als ensemblezanger en docent stemexpressie verwierf hij de vaardigheid om stemmen soepel te laten versmelten tot een warme maar vitale koorklank. Dankzij zijn inzicht in de partituur en ervaring in de geïmproviseerde muziek weet hij aandacht te geven aan het muzikale detail in een gedurfde speelsheid met kleur, tekst en beweging. De ruimte die hij daarbij geeft aan zijn musici maakt hem tot een gewaardeerd muzikaal leider, waar barokmusici zich graag door laten inspireren.
Zijn interpretaties worden dan ook gekenmerkt door een gedurfd zoeken naar de muzikale inhoud, aandacht voor het detail en het laten harmoniëren van woord en toon.

Esther van der Eijk

Als dochter van een blokfluitiste en een beiaardier is Esther van kindsbeen af omringd door muziek. Ze studeerde altviool aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Scuola di Musica di Fiesole (Italië). Esther speelde enkele jaren in het Radio Symfonie Orkest. Sinds haar specialisatie in de historische uitvoeringspraktijk speelt ze met diverse nationale en internationale gezelschappen, waaronder Anima Eterna Brugge, de Nederlandse Bachvereniging, Collegium 1704 (CZ), Ad Mosam Barok, Millenium Orchestra (B), het Orkest van de Achttiende Eeuw, B’Rock Gent, Il Gardellino(B) en La Sfera Armoniosa.
Ze is medeoprichtster van het ensemble Holland Baroque, waarin ze jarenlang altviool speelde, deel uitmaakte van het artistiek team en verschillende prijzen won. In 2020 richtte ze samen met een aantal gelijkgestemden het PENTA Quintet op. Naast haar werk als altvioliste houdt ze zich actief bezig met de programmering en zakelijke kant van het ensemble. Esther speelt op een prachtige altviool, gebouwd rond 1720 door Pieter Rombouts in Amsterdam. Het instrument wordt haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.

Elin Eriksson

De Zweedse violiste Elin Eriksson studeerde moderne viool bij Jennifer Nuttal-Wolf aan het conservatorium in Malmö en bij Philipp Hirschhorn en Eeva Koskinen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Vervolgens studeerde ze barokviool bij Alda Stuurop en volgde diverse masterclasses bij onder anderen Andrew Manze, Fabio Biondi, Sirkka-Liisa Kaakinen en Reinhard Goebel. Tegenwoordig speelt Elin in verschillende oudemuziekensembles en orkesten die wereldwijd concerteren en is ze te horen op meerdere cd’s. Haar repertoire varieert van renaissance tot barok, klassiek en romantiek, maar omvat ook hedendaagse muziek.

Pieter Dirksen

Pieter Dirksen geeft recitals op clavecimbel en orgel en speelt continuo in diverse ensembles. Hij studeerde muziekwetenschap en publiceerde een groot aantal artikelen en edities op het gebied van de barokke muziek. Hij promoveerde in 1996 cum laude op een proefschrift over de klaviermuziek van Jan Pieterszoon Sweelinck (Praemium Erasmianum). Daarnaast zijn vooral zijn talrijke studies betreffende de muziek van Johann Sebastian Bach bekend geworden. Bachs muziek staat al sinds zijn jeugd in het centrum van zijn muzikale universum, maar daarnaast heeft hij zich ook altijd sterk aangetrokken gevoeld tot de rijkdommen van de 17e eeuw: de Engelse virginalisten, Sweelinck, de Noordduitse school, Froberger, het mediterrane repertoire, de Franse ‘klassieke’ traditie ... Pieter Dirksen is artistiek leider van Combattimento en van Himmelsburg (het Bach-Ensemble van het Phion) en titulair organist van het historische Severijn-orgel (ca.1650) in de Martinuskerk te Cuijk.. Als continuospeler speelt hij ook regelmatig met andere orkesten en ensembles. Daarnaast is hij een veelgevraagde solist op clavecimbel en op historische orgels in binnen- en buitenland, en realiseerde hij tal van opnames: Sweelinck, Schenck, Scheidemann, Louis en François Couperin, Böhm, Vivaldi en Bach (Toccata’s, Kunst der Fuge, Sonates met viola da gamba, Goldbergvariaties en Canonische Variaties, Concerto-Reconstructies met Combattimento)