We voorzien onze site van cookies zodat we hem nog beter kunnen maken. Door de site te bezoeken ga je akkoord met ons cookie beleid. Je kunt je voorkeuren altijd aanpassen.
x

Barok in de Lage Landen

Vivaldi, Du Mont en Corelli

Op uitnodiging van het Muziekinstrumenten Museum in Brussel (MIM) speelt Ad Mosam barokmuziek in de Lage Landen.

No items found.

Uitvoerenden

Ad Mosam legt een verband tussen de componisten in deze productie. In een enkele zin: ze zijn allemaal in onze lage landen geweest, hetzij rechtstreeks door hier te werken, hetzij door hun muziek, die hier op grote schaal is uitgevoerd of gepubliceerd. En als we slechts één woord mochten gebruiken om hun inspiratiebron samen te vatten, zouden we zeggen: Italië. En bij Italië denken we natuurlijk aan amore, aan de zon, een glas wijn, aan passievolle muziek en warmbloedige dans.
In Barok in de Lage Landen nemen we je mee op reis met een enkel uitstapje naar het land dat deze componisten zo inspireerde. Een heerlijke instrumentale afsluiting van dit seizoen.

Henry DuMont staat geografisch gezien het dichtst bij ons. Hij werd geboren in Luik en was organist in Maastricht voordat hij een succesvolle carrière opbouwde in Versailles, waar hij waarschijnlijk ook in contact kwam met Lully. De korte stukken die je zult horen zijn geschreven toen hij nog actief was in de lage landen.

Nicolaus à Kempis en Carolus Hacquart, niet algemeen bekend, waren vooral in Antwerpen actief en werden beïnvloed door bezoekende Italiaanse musici. A Kempis werkte ook in Brussel. Kerll studeerde in Italië bij Carissimi en Frescobaldi. Ook hij verbleef enige tijd in Brussel. Voordat we overgaan naar Italië zelf, met Vivaldi’s Zomer uit de Vier Jaargetijden en Corelli’s La Folia, in een arrangement voor stijkers van Geminiani, geven we een knipoog naar een van onze programma's van vorig jaar: een bewerking van een vocaal trio van Lully uit zijn opera Alceste, die hij componeerde terwijl Lodewijk XIV, zijn werkgever, Maastricht belegerde!

Dit zomerse programma werd samengesteld op verzoek van het Muziekinstrumenten-museum van Brussel (MIM). Voor de uitvoering gebruikt Ad Mosam kopieën van instrumenten uit de zogenaamde Snoeck collectie van het MIM. Deze kopieën zijn van de hand van de jonge vioolbouwer Mirte Maes.

Uitvoeringen

Brussel, Instrumentenmuseum

Friday
5
July 2024
14:00
uur
Prijs: €
Dit concert is uitverkocht.
Bestel kaarten

Limbricht, Salviuskerkje

Saturday
6
July 2024
20:00
uur
Prijs: €
25
Bestel kaarten

Houthem, St. Gerlachuskerk

Sunday
7
July 2024
16:00
uur
Prijs: €
25
Bestel kaarten
No items found.